2 Nisan 2008 Çarşamba

Ülker-Eti Rekabeti


Ülker-Eti rekabeti pazarlama açısından incelenmeye uygun bir örnektir. Yıllardır süregelen Ülker’in çikolata alanında, Eti’nin ise bisküvi alanında hakim olması durumu bozulmuştur. Eti çikolata üretimi yaparak Ülker de bisküvi üretimine başlayarak birbirlerine rakip markalar olmuştur.

Pazarlama açısından bilindiği gibi 4P oldukça önemlidir.(product, placement, price, promotion) Bu açılardan incelendiğinde iki markanın da rekabeti göz doldurmaktadır; çünkü üretim,dağıtım,satış, kalite…v.b hususlarda başa baş gitmektedirler. Ürün(product) açılarından iki marka da kaliteden ödün vermemektedir. İki ürün de dağıtım(placement) açısından yaygın dağıtıma sahip kolay ulaşılabilir markalardır. Marketlerde raf fazlalığı açısından iki marka da yoğundur. Görünürlülüğün ve kolay ulaşımın fazla olması satışı yani pazarlamayı da olumlu etkilemektedir. Fiyatlandırma( price) açısından da hemen hemen benzeşmektedir. Kolayda ürünler olduğundan iki marka da fiyatlandırma açısından dikkat çekici bir ayrışma uygulayamamaktadır. Tutundurma(promotion) açısından bakıldığında ise, konumlandırma dikkat çekmektedir. Marka vaadini açık ve net bir şekilde veren Eti bunu “Eti lezzet uygarlığı” şeklinde konumlandırmaktadır. Ancak buna karşın Ülker’in açık ve net bir marka vaadi yoktur. Bu da uzun vadede tutundurma çabalarını olumsuz etkileme ihtimalini ortaya çıkarmaktadır.

Tutundurma çabalarının bir kısmı olan reklam ayağına da yansıyan bu durum incelendiğinde Ülker’in net bir konumlandırması olmadığı görülmektedir. Konumlandırma, marka vaadi bir markanın sürekliliğini ve doğal olarak pazarlamasını etkileyen unsurlardır ve bu açılardan eti’nin rekabetin bu ayağında öne geçtiği gözlenmektedir.

Hiç yorum yok: