31 Mart 2008 Pazartesi

Başarılı Logo: Nike

Ünlü Amerikan spor markası Nike'ın logosunun, Yunan mitolojisinde zafer tanrıçası olan "Nike"nin kanatlarından esinlendiğini biliyor muydunuz ?

Zafer ve spor arasındaki bağlantı nedeniyle bu logo Nike firması tarafından da beğenilmiş olsa gerek, firma kurulduğu günden bu güne logosunu değiştirmedi...

Logo, 1972 yılında Stanford Üniversitesinde okuyan bir MBA öğrencisi tarafından tasarlanmış ve karşılığında $22 (bazı kaynaklarda $35) almış. Aradan geçen 11 yıl ardından logonun başarısı nedeniyle kendisine belirli bir miktar şirket hissesi verildiği kamuyouna açıklanmış.

İyi bir logonun, markaya önemli derecede bilinirlik ve prestij kazandırdığı şüphesiz. Eskiden logosunun içinde ismi de bulunan Nike, şimdilerde sadece "Swoosh" logosunu kullanıyor. Logonun ortasına "Nike" yazmasına gerek yok, çünkü Nike'ın logosu zaten dünyanın heryerinde en tanınan logolar arasında yer alıyor.

İyi bir isim seçimi ve logo tasarımı için olmazsa olmaz bazı unsurları da sıralamak istiyorum, markanın ismi öncelikle kolay okunur, logosu da hatırlanabilir oranda sade olmalı. İnsanlar okumakta zorlandıkları yazılardan ve karmakarışık logolardan uzaklaşır, bu da markanıza karşı bir antipati doğurur.

Uluslararası bir marka yaratırken hem anlamlı bir isim veya slogan hemde anlamlı bir logo bulmalıyız. Bu arada kelimeler ve sloganlar her kültürde farklı anlamlara gelebilir, bunu da unutmayalım.

Ardından logo tasarımındaki ana hatlar, hedef kitleye uygun olacak şekilde tasarlanmalı, şeklin genel yapısı köşeli hatlardan oluşuyorsa maskülen bir imaj, yumuşak ve yuvarlak hatlardan oluşuyorsa feminen bir imaj yaratıyoruz demektir.

Logonun rengi de çok önemli.. Bu hususta eğer markamız uluslararası bir pazara hitap edecekse, farklı kültürlerin renk algılarını iyi değerlendirmeli ve ona göre hareket etmeliyiz. Örnek vermek gerekirse, Avrupa kıtasında tüketiciler için tazeliğin, doğallığın rengi olarak algılanan "Yeşil", Asya kıtasındaki tüketiciler için zehirli, kimyasal bir ürün algısı yaratabilir. Yani Asya kıtasında bir gıda ürünü satacaksanız, isminiz ve ürün ambalajınız yeşil renk olmasın !

Marka ismi için herhangi bir kısıt olmamakla birlikte şu metodları deneyebliriz:


  • Satılacak nihai ürünü, kendi marka isminde barındırmak (Burger King, Pizza Hut vb.)
  • Ürünümüzün ismine referans nitelikte bir sıfat eklemek (Garanti Bankası, Konfor Mobilya vb.)
  • Ürünümüzü klasik/tarihi bir isimle adlandırmak (Quantum, Momentus, Nike vb.)
  • Ürünümüze günlük hayatta anlamı olmayan kendi yarattığımız bir isim vermek (Xerox, Alfemo vb.)
  • İki anlamlı kelimeden yeni bir isim üretmek (Banana Republic, Blaupunkt vb.)
  • Ürünümüze tamamen alakasız bir isim vermek (Apple, Diesel vb.)

Bunlar yol gösterici öğelerden sadece bir kaçı..

Unutmayın iyi bir marka ismi ve logo sizi her zaman hatırlanır bir marka haline getirir ve kelimelerle anlatamayacaklarınızı anlatabilir. Markanızı tamamlayıcı bir slogan da müşteride tutku ve harekete geçme hissini doğurur. Bu iki his, AIDA modelindeki "Desire" ve "Action" öğelerinin izdüşümüdür.

Tüm bu hususları göz önünde bulunduracak olursak, ben Nike'ın logo tasarımını ve ismini çok başarılı buluyorum. Markasına tarihi/antik bir isim vererek, bende pozitif bir algı yaratıyor. Ayrıca ismin telaffuzu da oldukça kolay. Logo tasarımına gelecek olursak, logo tarihi bir anlam taşımasının yanısıra, oldukça enerji veren bir algı yaratıyor. Logo, kişide bir hareket etme arzusu uyandırıyor. Yapılan iş spor ürünleri olunca, bu logo tasarımı da amaca hizmet ediyor. Renk seçimi konusunda Nike'ın herhangi bir renge bağlı kalmadığını görüyoruz. Ürünlerinin tasarımlarına uygun halde renk renk "swoosh" deseni var, bunun da en önemli artısı logonun çok yönlü olabilmesi ve tek bir renge bağlı kalmak zorunda olmayışı. Logonun tek başına bir marka olması, onun ne renkte olursa olsun Nike'a ait olduğunu hissettiriyor.

Bu arada unutmadan ekleyim, zafer tanrıçası Nike'nin İzmir Efes Antik kentinde heykeli bulunuyor. Ben, ziyaretim sırasında gördüm, siz de bir ziyaret edin derim...



Hiç yorum yok: