16 Mayıs 2008 Cuma

İKEA

Son zamanlarda Türkiye'de ev konsepti herkes tarafından ilgi görmeye başladı.Ev dekorasyonu,yerleşim,pratik ve fonksiyonlu ürünler birçok kişi tarafından dikkate alınır oldu.Bunda İkea'nın ülkemizde açtığı mağazaların ve getirdiği anlayışın katkısı olduğunu düşünüyorum.İkea İlk olarak İstanbul'da bir mağaza açtı,ardından İzmir Bornova ve son olarak İstanbul'da 2. mağazasını açtı.
İsveç markası olan ve dünyada çok sayıda mağazası olan İkea müşteriyi çekmeyi çok iyi beceriyor.Üretim yapmayıp tedarikçilerle çalışarak ve montajı müşteriye bırakarak maliyetten düşen İkea,yüksek olmayan fiyatlarıyla da kar yakalayabiliyor.Aslında ucuz ürünleriyle nam salan markanın ucuz denebilecek ürünleri çok sayıda değil.Fakat tasarımlar o kadar kendine özgü ki hem ilgi çekiyor hemde müşteri kıyaslayabileceği başka ürünler bulamadığı için fiyatı 'ucuz'olarak algılayabiliyor.
Ayrıca mağazaya girdiğinizde raflarda birsürü küçük,sevimli,fonksiyonel ürünler görünce bir iki başlıyorsunuz sepete atmaya ve nitekim devamı da geliyor.
Hepimizin bildiği gibi İkea mağazasına bir giren tüm mağazayı dolaşmadan istesede istemese de çıkamıyor.Yerleşim düzeninin böyle bir kurnazlıkla hazırlanmış olması da aslına bakarsak çoğu müşteriyi hiç de rahatsız etmiyor.Neticede dolaşırken ürünlerin sanki alınıp da kullanılıyormuş hissi verilerek,dekorların içinde sunulması müşterinin ürünü kafasında daha iyi konumlandırabilmesini sağlıyor ve satışı arttırıyor.
İkea gelenlerin alışveriş dışında da konforu hissetmeleri için mağazalarında kafeler bulunduruyor ki buralarda birçok lezzetli yiyecek ve içecekler ucuza satılıyor.Örneğin 1 liraya ve sınırsız satılan soğuk içecekler,lezzetli İsveç köfteleri(tadına bakıp da beğenmeyen tanımadım şimdiye kadar),50 kuruşa satılan dondurmalar müşterilere cazip geliyor.
İkea'ya girdiğinizde kendinizi alışverişinizi yaparken yalnız gibi hissediyor duygusuna kapılsanız da bir ihtiyacınız olduğu anda sizinle sonuna kadar ilgilenen elemanları karşınızda buluyor olmak bu hissi kapatıyor.
Markanın amblemi İsveç bayrağı renklerini taşıyor.Kafesinde İsveç yemeklerinden örnekler sunuluyor.Çıkışa doğru yöneldiğinizde İsveç tatlarına dair kurulmuş ufak bir market kuruluyor.Birçok ürüne İsveçce isimler veriliyor.Tüm bunlar markanın aynı zamanda doğduğu ülkeyi harika bir şekilde pazarlamasına,tanıtmasına olanak sağlıyor(aynı zamanda satış alanını çoğaltıyor).
Markanın tahta çerceveli tv leri öncelikle İsveç'te piyasaya sunduğu ve yakında diğer ülkelere de dağıtılacağı haberi İkea'nın ne kadar yenilikçi ve özgün olduğunu gösteriyor.Marka her daim insanlar üzerinde ılımlı ve sempatik bir algı bırakıyor.
Sonuç olarak,Türkiye de bu global markanın tadını almaya başladı ve hiç de bırakacak gibi durmuyor.Yerli mobilya mağazaları bu yeni anlayışa ayak uyduramazlarsa pazarda büyük kayıp yaşayacak gibi görünüyorlar.

Hiç yorum yok: